zaterdag 14 november 2009

ricetafel in Elk



De kust! anderhalf uur rijden kost het om er te komen (om de hoek voor Amerikanen). Een weg onder 50 meter hoge redwoods. Een weg kronkelend de rivier volgend waarover vroeger gigantische rode reuzen met een diameter tot wel drie meter werden vervoerd. De rivier mondt uit in de oceaan, de weg in 'highway 1'. Highway 1 volgt het grootste deel van de Californische kust en begint in Los Angeles en eindigt 1000 kilometer noordelijker.

Route 1 is een toeristische trekpleister geworden en de kleine dorpjes waardoor route 1 heen gaat profiteren daarvan. De dorpjes zijn omgetoverd tot een aaneengesloten keten van kleine 'inns', bars en restaurants. Maar hier heeft ook de crisis toegeslagen. Elizabeth van 'the greenwood pier inn', een prachtig hotel in het dorpje Elk (pop. 251), vertelde dat ze niet meer betaald kreeg. Toen ik vertelde dat ik uit Amsterdam kwam begon haar ogen te stralen. 'Ricetafel, 8 jaar geleden ben ik naar Amsterdam gegaan om te leren hoe je een ricetafel moet maken, de taal heb ik helaas niet geleerd'. Met een glimlach nam ik afscheid, niet om haar treurige verhaal maar om het feit dat in een stadje als Elk iemand naar Amsterdam is gereisd om de 'ricetafel' te leren maken. Misschien is Amsterdam toch niet zo'n speldeknopje (zie speldeknopje) als ik dacht.

Na de hele dag aan de kust doorgebracht te hebben gingen we weer terug. Maar eerst nog even een pakketje naar het postkantoor, compleet verlaten, behalve dan door redwoods, te brengen. De postbeambte bleek een goede vriend van Laura. En toen ik voorgesteld werd en zei dat ik uit Amsterdam kwam...... inderdaad, hijzelf was er in 2006. 'Amazing city'. En wat volgde was een gedetailleerde beschrijving van alle toeristische attracties. Amsterdam begint meer de vorm aan te nemen van een tennisbal... wordt vervolgd.

1 opmerking:

  1. mooi geschreven deze, ik probeer ze wel te lezen allemaal maar soms lukt het niet, en je hebt wel degelij, gelijk de verhalen over amsterdzm gaan hier bij iedereen langs liefs wendel

    BeantwoordenVerwijderen