donderdag 26 november 2009

Gezondheidszorg?

5 weken geleden had ik een naar hoestje. Een blaffend, diepe kuch elke 5 minuten. Mijn keel speelde weer eens op. Ik wist dat het niets ernstig was omdat mijn keel een lichaamsdeel is waar ik wel vaker last van heb (ik denk erover het te laten verwijderen net als mijn neusamandelen), met Ricola kan je het enigzins verbergen, maar niet echt prettig. Tim en Laura die natuurlijk nog niet mijn hoest-gewoonte gewend waren wilde me toch even naar de dokter brengen om zeker te zijn dat het niets ernstigs was. Ik stemde toe omdat ik me realiseerde dat het enigszins verontrustend over kan komen.

Voordat de dokter me echter kon zien moest ik eerst 4 kantjes met gegevens invullen. De gevraagde informatie varieerde van mijn Californisch rijbewijs nummer, tot de doodsoorzaken van overleden familieleden. Terwijl ik vragen probeerde te beantwoorden over de melktanden van mijn ouders, het lievelingseten van mijn broer en de haaruitval van mijn kat, dacht ik aan al die tijd en geld dat het zou kosten om dit door te lezen en te archiveren.

Toen ik na een kwartier klaar was en bijna een nieuwe afspraak wilde maken voor een gekneusde arm van het schrijven mocht ik verder komen. De dokter stelde zich voor, ik mocht zitten en uitleggen wat er aan de hand was, de dokter zette de stethoscoop op mijn borst, luisterde en bevestigde dat er niets aan de hand was behalve een milde verkoudheid met een zware hoest.

Vorige week kwam de rekening binnen. 135 DOLLAR!!!!! durfden ze te vragen voor een consult van 5 minuten en een lamme arm. Nadat ik 5 minuten met mijn mond open door het huis liep vroeg ik of zij het niet absurd, bespottelijk of op zijn minst hoogst schandalig vonden. Nee, 135 dollar was zeer plausibel (tegen het goedkope aan!).

Met gezondheidszorg wordt hier omgegaan als risicovolle hypotheken of een fout piramidespel. De winst is alleen voor de top en de mensen onderdaan betalen ervoor.
als je een gemiddelde verzekering hebt moet je nog steeds bijbetalen als je in het ziekenhuis belandt of medicijnen nodig hebt. En de dokter is bijna altijd voor eigen rekening, en die liegen er niet om. Als je een verzekering wilt die net zo dekkend is als het Nederlandse basispakket zul je 800$ per maand moeten betalen!

Obama probeert de gezondheidszorg te hervormen door een publieke zorgverzekering in de markt te brengen. Critici zeggen dat het de gezondheidszorg nog duurder zal maken (1498,95 voor een doktersafspraak?). De bonussen van de CEO's zullen misschien wel matigen, maar door de gigantische hoeveelheid nutteloos papierwerk en de managers die zich in het systeem genesteld hebben als kakkerlakken zal gezondheidszorg in het rijkste land van de wereld voorlopig nog wel belachelijk duur blijven. Gelukkig staat de dollar laag.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten