maandag 30 november 2009

dag paradijs!


dat was het dan.

Twee maanden heb ik het genoegen gehad het paradijs te zien. De natuur en de mens zijn hier
ongelofelijk mooi in evenwicht. De mens en natuur nemen en geven elkaar precies wat ze nodig hebben. Meertjes worden hier niet alleen aangelegd om water op te vangen voor de druiven, nee, 'the wildlife pond' (20 miljoen liter water) is alleen bedoeld voor eenden, reigers, herten, bobcats en mountain lions. De koeien die op de 680 hectare ranch grazen, nemen op hun beurt een klein deel van het gras dat beschikbaar is. Ik zou nog veel meer voorbeelden kunnen geven, maar die houden jullie van me te goed.

Helaas heeft niet elke familie beschikking over 6.800.000 vierkante meter (een grote stadstuin is hoogstens 50). Maar dit principe is ook mogelijk midden in de stad, of net buiten de stad. De reden dat wij in Nederland meer geven om eengezinswoningen dan om de natuur is misschien omdat je daar niet zo snel twee bobcats tegenkomt op zoek naar een kalkoen. Of moet oppassen dat je niet per ongeluk in berenpoep stapt. Ik zal kijken hoeveel ruimte er nog in mijn koffer is.

Ik heb hier ontzettend genoten, nog meer geleerd, en ik heb nog heel veel meer ideeën opgedaan. Mijn vleugels zijn inmiddels sterk genoeg om ook de 10.000 kilometer terug te vliegen, op naar huis, op naar een nieuw avontuur.

1 opmerking: