donderdag 22 oktober 2009

solar dried raisins

Als kind vroeg ik me altijd af waar rozijnen vandaan kwamen. Een gigantische, honderd jaar oude boom zag ik voor me, met aan elk twijgje een rozijntje. Maar rozijnen zijn natuurlijk niets meer en minder dan gedroogde druiven. De druiven net zo lang laten hangen totdat ze vanzelf verschrompelen tot rozijn-formaat werkt niet (veels te droog, taai en smakeloos), merkte ik toen ik ooit een rozijnenfabriek wilde beginnen in onze tuin. Eerst plukken en dan laten drogen in zinderde woestijnzon.

Naast de wijndruiven hebben Tim en Laura ook 2 pitloze druivenplanten in de tuin. En hoewel het hier behoorlijk warm is (27 graden), is de zon niet sterk genoeg om de druiven te laten drogen in de zon. Maar gelukkig hebben we 'THE FOOD DEHYDRATOR by MR. Coffee tm'. In 48 uur zijn de druiven getransformeerd in sappige, smaakvolle rozijnen.

Mocht ik mijn rozijnenfabriek weer nieuw leven inblazen en een doorstart maken, kan ik het niet het predicaat 'sun dried' geven zoals mijn grote concurrenten. Maar omdat de elektriciteit in het huis wordt opgewekt door zonnepanelen in de tuin, kan ik het misschien wel 'solar dried' noemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten