zaterdag 24 oktober 2009

een speldenknopje


Shell, Philips, ING, ABN Amro, red light district, marijuana,
wooden shoes, tulips, tolerant, flat, below sealevel, Unilever,
port Rotterdam, Heineken, coffeeshops, bikes.......
Dit zijn typisch Nederlandse handelsmerken, waarvan elke Buitenlander wel een paar weet te noemen.



Niet in Mendocino county, de multinationals en sterotypes waar wij denken bekend om te staan zijn totaal onbekend. Toch is er altijd wel een vriend, of een vriend van een vriend, die in Nederland geweest is en ze komen met de meest wonderlijke verhalen. 'Ooh wauw, the Netherlands, I haven't been there, but I heard from a friend of mine told me that you are so efficient with your space that you store your shoes under your floormat.' iemand anders vertelde me dat het Engelse woord 'stories' (verdiepingen) komt van de Nederlanders die op elke verdieping een ander verhaal (story) op de muur tekenden.

'A friend of mine has been there and he told me that they even charge you for ketchup, is that true?'. 'if you go to the wrong places' antwoord ik. Maar ze bedoelen het allemaal heel erg goed en proberen interesse in je land te tonen. 'your flag is very similar to the french flag, right?' is wel de beste die ik tot nu toe gehoord heb. Als ik ze soms op een philips tv wijs zeggen ze 'oh, is that dutch, really, I didn't know'.

Er is nog iemand in Amerika die niets weet over Nederland, maar Amsterdam als voorbeeld stelt van hoe het niet moet. Bill o'Reilly heeft een nieuwsshow op de conservatieve zender FOX News.
Door het gedoogbeleid van softdrugs en de mogelijkheid van Abortus, is Amsterdam een vrijplaats geworden voor alle boeven, criminelen en gespuis in heel Europa.
Gelukkig is er een Amsterdammer die dit recht zet op youtube. Zie ook deel 2 op youtube.



Gelukkig heeft nog niemand die ik gesproken heb deze uitzending gezien
Mensen schamen zich voor Bill o'Reilly, die aan de ene kant de meest lachwekkende dingen zegt, maar aan de andere kant een hele grote aanhang heeft.
'I'm not sure if it was dutch, or scandinavian'. Nederland is dus niet zo beroemd als wij wellicht denken, maar misschien meer in verhouding tot het oppervlakte van het land, in vergelijking met de rest van de wereld: Een speldenknopje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten